Παιδιά καλησπέρα!
Διαβάστε πέντε φορές το κείμενο στη σελίδα 70 Β.Μ.(Παραδοσιακά παιχνίδια)
- Σημειώστε ό,τι από το κείμενο δεν καταλαβαίνετε.
- Με το μολυβάκι σας εντοπίστε το λάχνισμα που υπάρχει μέσα στο κείμενο.
- Γράψτε ένα λάχνισμα που λέτε εσείς όταν παίζετε ένα παιχνίδι με τους φίλους σας.
- Θα γράψουμε και ορθογραφία αύριο,στις τρεις πρώτες παραγράφους του κειμένου.
Τι είναι τα λαχνίσματα.
Ο βασικός σκοπός τους ήταν να καθορισθεί με δίκαιο και παιγνιώδη τρόπο η σειρά με την οποία τα παιδιά θα μπουν σε ένα παιχνίδι ή σύνθεση της κάθε ομάδας, η ομάδα που θα παίξει πρώτη και άλλα ζητήματα τέτοιου τύπου.
Τα λαχνίσματα αποτελούν σημαντικό μέρος της προφορικής παράδοσης των λαών της γης (συναντούμε λαχνίσματα σε πολλές χώρες που μάλιστα μοιάζουν μεταξύ τους σε πολλές περιπτώσεις).
Ένα από τα γνωστότερε λαχνίσματα είναι αυτό:
Α μπε μπα μπλομ
Α μπε μπα μπλομ του κίθε μπλομ α μπε μπα μπλομ του κίθε μπλομ μπλιμ μπλομ.
Πού θα πας εκεί; Στη Βόρεια Αμερική να βρεις και τον ελέφαντα
που παίζει μουσική μ’ενα κόκκινο βιολί...
Ας θυμηθούμε τις εγκλίσεις των ρημάτων
Λίγα παραδείγματα για τις εγκλίσεις και τι εκφράζουν.
Παραδείγματα | έγκλιση | φανερώνει | |
1) | Κοιτάζει το γαλάζιο πουλί. | οριστική | πραγματικό |
2) | Το νερό της θάλασσας δεν πίνεται. | οριστική | πραγματικό-βέβαιο |
3) | Θα έδινα τα πάντα, για να πετύχω. | οριστική | το δυνατό |
4) | Τότε να δεις τι αξίζω. | υποτακτική | το δυνατό |
5) | Ο Πέτρος δεν είναι μέσα. Θα παίζει στην αυλή. (=ίσως παίζει) | οριστική | πιθανό |
6) | Δε θέλει να ακολουθήσει· θα κουράστηκε | οριστική | πιθανό |
7) | Και να έρθει και να μην έρθει, εγώ θα πάω. | υποτακτική | πιθανό |
8) | Μακάρι να μην τον γνώριζα | οριστική | ευχή |
9) | Ας πάει στο καλό. | υποτακτική | ευχή |
10) | Δεν έρχεσαι αύριο μαζί μου στη δουλειά; | οριστική | παράκληση |
11) | Σύρε, παιδί μου, στο καλό. | προστακτική | παράκληση |
12) | Αν βρω λίγο χρόνο, θα ζωγραφίσω. | υποτακτική | το ενδεχόμενο |
13) | Ας γίνω πρώτα καλά, και ύστερα βλέπουμε. | υποτακτική | το επιθυμητό |
14) | Εδώ ας σταθώ κι ας ξαποστάσω. | υποτακτική | προτροπή |
15) | Προσκύνα, Λιάκο, τον πασά. | προστακτική | προτροπή |
16) | Ας έρθει κι αυτός, αφού το θέλει. | υποτακτική | παραχώρηση |
17) | Να το πω; Να μην το πω; Τι να κάνω; | υποτακτική | απορία |
18) | Να μη μου ξαναμιλήσεις. | υποτακτική | προσταγή |
19) | Ανοίξτε τα παράθυρα. | προστακτική | προσταγή |
20) | Μη φωνάζετε έτσι. | προστακτική | απαγόρευση |
21) | Λυπήσου με, Θεέ μου. | προστακτική | παράκληση |
22) | Λέγε, λέγε, πέτυχες το σκοπό σου. | προστακτική | έντονη περιέργεια |
Αφού μελετήσετε τα παραπάνω για τις εγκλίσεις παίξτε το παιχνίδι ανοίγοντας τον παρακάτω σύνδεσμο.
Εύχομαι να περνάτε καλά .Καλό βράδυ .Τα λέμε αύριο την γνωστή ώρα .Σας περιμένω όλους και όλες!!!❤❤❤
http://www.kubbu.com/student/?i=1&a=42957_